19 Ağustos 2013 Pazartesi

Haber sitesi kurmak isteyenelere

'Haber sitesi kurmak istiyorum' diyenlere tavsiyeler

17 Ağustos 2013 Cumartesi
Haber sitesi kurmak, son yıllarda internette en popüler web girişimlerinden biri olarak öne çıkmaya başladı. Gazetecilik tecrübesi olan ya da olmayan birçok kişi, haber sitesi kurarak internet medyasında kendine bir yer edinme arayışına girdi. Haber sitesi enflasyonun yaşandığı bu ortamda, kaliteli yayıncılık yapan istikrarlı haber sitelerinin sayısı oldukça az.

Haber sitesi açmak, her ne kadar kolay bir iş olarak görülse de aslında diğer internet girişimlerinde olduğu gibi istikrar  ve belli bir kalite isteyen bir uğraş. Gerçek bir amaç doğrultusunda açılmayan haber siteleri birer birer çöp oluyor. Bunun örneklerini son yıllarda sıkça görmeye başladık.

Gazeteci olduğumdan dolayı zaman zaman internet haberciliği yapmak, haber sitesi açmak isteyen kişilerden mailler alıyorum. Haber sitesi açmayı düşünenlerin çoğunun amacı, fazla ziyaretçi çeken, para kazandıran popüler bir haber sitesi sahibi olmak. Bu kadar çok haber sitesinin olduğu bir ortamda başarılı olabilmek için çok çalışmak ve birçok noktaya dikkat etmek gerekiyor. Aynı durumun blog yazarlığı için de geçerli olduğunu birçok yazımda belirtmiştim.

Bu yazımda haber sitesi kurmak isteyen kişilere başlangıç aşamasında bazı önerilerde bulunmak istiyorum.

Haber sitesinin hedef kitlesi olmalı

Haber sitesi kuracak kişilerin hedef kitleyi net bir şekilde belirlemesi lazım. Hedef kitle odaklı yayıncılık ile daha çok başarılı olunabilir. Kuracağınız haber sitesi yerel mi, bölgesel mi yoksa ulusal mı olacak? Bu soruyu mutlaka kendinize sorun. Genel yayın yapan haber sitesi sayısı çok fazla. Bu sitelerin büyük bir kısmı birbirini taklit etmekten öte gidemiyor. Hatta kullandıkları sloganlar bile aynı. Özgün ve kaliteli bir site için hedef kitlenizi belirlemeniz ve içeriklerinizi bu doğrultuda üretmeniz gerek. Birçok genel site arasında sizin sitenize neden girilsin ki? Farkındalık yaratmanız, orijinal olmanız gerekiyor.

Alan adı akılda kalıcı olmalı

Haber sitelerinde alan adı son derece önemli bir husus. Akılda kalıcı, haber sitesini ve içeriğini temsil edecek, kısa bir domaine sahip olmak önemli. Haber ve gazete ile ilgili alan adları çoktan alındı. İçinde haber ya da gazete geçen güzel bir alan adı bulmak artık çok zor. Haber sitesinde kullanılabilecek alan adlarını zamanında satın almış kişiler ile iletişime geçip almayı deneyebilirsiniz. Bu noktada da ciddi bir bütçe gerekiyor. Haber sitesi ismi, markalaşmayı düşünen girişimcilerin göz ardı etmemesi gereken bir konu.

Haber sitesi yazılımı seçimi çok önemli

Haber sitesi yazılımı, bir haber sitesi için olmazsa olmazdır. Profesyonel bir haber sitesi açmak isteyenler, sitelerinde kullanacakları haber sitesi yazılımını iyi belirlemeli. Ücretli bir yazılım mı kullanacaksınız yoksa ücretsiz mi? Piyasada PHP, ASP, Joomla, Wordpress ve Blogger tabanlı çok sayıda haber sitesi yazılımı bulunuyor.

Haber sitesi yazılımı seçmeden önce iyi düşünmek ve mantıklı kararlar vermek lazım. Kaliteli, marka olmayı hedefleyen, gelecek vaat eden bir haber sitesi kurmak için profesyonel kişilerce hazırlanmış ücretli haber sitesi yazılımların kullanılmasını öneriyorum. Bu tür yazılımlar kullandığınızda belli aralıklarla yeni güncellemelere sahip olabilirsiniz ve teknik destek de alabilirsiniz. Kurumsal firmalar ile çalıştığınızda ciddi sıkıntılar yaşamazsınız.

Haber sitesinin hem arayüzünün hem de yönetici panelinin kolay kullanılabilir ve yönetilebilir olmasına ayrıca dikkat edilmeli. Editör, haber girerken sıkıntı yaşamamalı ve vakit kaybetmemeli. Biliyorsunuz, haber sitelerinde rekabet açısından hızlı ve doğru haber girmek, anlık değişiklikleri yapabilmek çok önemli.

Haber sitesi yazılımını paket yazılım dediğimiz firmaların önceden hazırladığı, belli özelliklere sahip yazılımlardan alabileceğiniz gibi, sıfırdan da hazırlatabilirsiniz. Paket yazılımlar genelde birkaç farklı arayüze sahiptir. Yönetim paneli aynıdır. Fiyatları son derece uygundur. İsteyen herkese aynı yazılım satılır. Sizinle aynı yazılımı kullanan binlerce haber sitesine denk gelebilirsiniz. Burada farklar alan adları, logo, içerik ve kategori düzeninde kendini gösterir. "Benim haber sitem benzersiz olmalı", derseniz sıfırdan bir yazılım yaptırmanız gerekecektir. Bu da özel bir iş olduğu için ciddi bütçe gerektirebilir. Bütçe sıkıntım yok derseniz sorun yok.

Haber sitesi logosu profesyonel olmalı

Haber sitelerinde profesyonel bir logo kullanımı ciddiyet açısından önem taşıyan bir unsur. Logoda kullanılan font, slogan, ikon seçimine dikkat edilmeli. Profesyonelce hazırlanmış bir logo haber sitesinin kimliğini en iyi şekilde temsil etmede bir gereklilik.

Türkiye'deki haber sitelerinin logolarının çoğunda kullanılan renkler kırmızı, beyaz, mavi. Türk halkının gözü özellikle kırmızı- beyaz logolara çok aşina. Seçiminizi bu doğrultuda yapabilirsiniz. Logonuzu uzun vadeli kullanacak şekilde hazırlatın. Sık sık logo değişikliği yapmaktan kesinlikle uzak durmanızı öneriyorum. İnsanların gözü alıştıktan sonra yapılan değişiklikler, kurumsal imaj açısından sıkıntı oluşturabilir.

Haber ajansı aboneliği gerekli

Türkiye'deki haber sitelerin büyük çoğunluğunun içerik kaynağı haber ajansları. Haber ajanslarına üye olan haber siteleri son dakika gelişmelerine ve birçok önemli habere anında ulaşabiliyor. Haber sitenizin haber ajansı üyeliği olursa, büyük sitelerin kullandıkları haberlere erişim imkanınız olabilir. Haber ajansı üyeliklerini aylık taksitlerle ödeyebileceğiniz gibi yıllık da peşin ödeyebilirsiniz. Yıllık ve peşin ödemelerde birçok ajans indirim yapıyor.

Haber ajansı üyeliği, itibar açısından da önemli. Okurlar, haber ajansı üyesi olmayan, başka sitelerden kopyala-yapıştır mantığı ile haber alan siteleri önemsemiyor ve ciddi bulmuyor.  Haberler kendiniz özel üretmiyorsanız rekabet açısında haber sitesi ajansı aboneliğiniz mutlaka olmalı.

Sanal haber merkezi oluşturulmalı

İnternet gazetelerinin de geleneksel gazeteler gibi bir haber merkezi olmak zorunda. Bu haber merkezi geleneksel gazetelerin haber merkezi gibi fiziki özellikler taşımayabilir. İnternet gazetelerinin haber merkezleri genelde irtibat mailleri ve telefon olur.  Haberler, basın bültenleri, şikayet ve öneriler, reklam istekleri mail yoluyla iletilir. Siteniz için gelen maillerin ve telefonların her birini önemsemelisiniz ve daima cevaplamalısınız. Bu sizin ciddi bir yayıncılık anlayışı ile hareket ettiğinizi gösterir. Haber sitenize farklı kanallardan düzenli olarak haber ve bülten akışını sağlamak için çalışmalar yapmalısınız.

Sosyal medya hesapları açılmalı

Sosyal medya, haber sitelerinin daha fazla ziyaretçi çekebilmeleri açısından hayati önem taşıyan bir mecra. Sosyal medya hesaplarında üretilen haberlerin ve içeriklerin düzenli olarak paylaşılması, yorumlanması haber sitelerin trafiklerini artırdığı gibi arama motoru sıralamasında yükselmelerinde de önemli rol oynuyor. Türkiye'de haber sitelerinin en çok kullandığı sosyal medya siteleri Facebook ve Twitter. Bunların yanı sıra Google+ , Linkedin ve Pinterest siteleri de unutulmamalı.

Editör kadrosu oluşturulmalı

Haber sitelerinde haberlerin düzenli olarak girilmesi, düzenlenmesi ve yayılması için bir editör kadrosuna ihtiyaç duyulacak. Gazetecilik ve internet haberciliği tecrübesi olan editörlerden oluşan bir kadro ile çalışmak, etkili bir adım olacak. Küçük çaplı bir haber sitesinde belki 1-2 kişi yeterli olabilir ama profesyonel bir site için daha fazla editör lazım. Büyük haber sitelerinde her kategorinin ayrı editörleri olduğunu hatırlatmadan geçmeyeyim.

Haber sitesi tanıtımı için bütçe belirlenmeli

Yeni açılan ve iddialı olmayı amaçlayan bir haber sitesi için tanıtım ve reklam çalışmaları yapılması gerektiğini düşünüyorum. Haber sitesinin tanıtımı ve reklam çalışmaları internet ortamında yapılmalı. Bunun için sosyal medya, trafiği fazla olan internet portalları, forum siteleri, kaliteli bloglar düşünülebilir. 
- See more at: http://medyaistasyonu.blogspot.com/2013/08/haber-sitesi-kurmak-istiyorum-diyenlere.html#sthash.EW0EGbhX.dpuf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

About Us

Total Pageviews